بنیاد ایران شناسی-معاونت پژوهشی
عید سعید فطر

نويسنده : شباهنگ مهاجرانیتاريخ: سه شنبه 23 تیر 1394

عید سعید فطر

...رمضان اندک اندک پایان می‌پذیرد و به انتهای خود می‌رسد، مسلمانان که در مکتب رمضان و روزه و در پرتو آیات قرآن و نیایش و تقویت صبر و اراده به خودسازی پرداخته‌اند،اینک جشن می‌گیرند و به راستی چه عیدی شیرین‌تر و چه پیروزی‌ای شکوهمندتر از بازگشت به خویشتن؟

«عید» در معنا و مفهوم واقعی کلمه، بازگشت و رجعتی است آگاهانه به اصل و مبدا انسانی.روز عید خبر از آزادی و رهایی انسان از تمام قید و بندها می‌دهد.«عید فطر» روزی است که همه مسلمانان جهان در کنار یکدیگر به نماز می‌ایستند و به عبادت خداوند متعال می‌پردازند و کام خود را با حلاوت ذکر او شیرین می‌کنند.عید فطر نمادی از وحدت مسلمانان است.وحدتی که سبب ذلت و ناامیدی شیطان و نیز خواری استکبار و دشمنان اسلام می‌شود. طبیعی است که ماهی به عظمت و شکوه رمضان که سراسر فیض و برکات الهی است،عیدی به بزرگی فطر را نیز می‌طلبد.

«اللّهُمَّ اَهْلَ الکِبْریاءِ وَالعَظَمَهِ ، وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ ، وَاَهْلَ العَفْوِ وَالرَّحْمَهِ ، وَاَهْلَ التَّقْوَی وَالمَغْفِرَهِ ، اَسْأَلُکَ بِحَقِّ هذَا الیَوْمِ ، الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِین عِیداً ، وَلِمُحَمَّدٍ صلی‏الله‏علیه‏و‏آله‏وسلم ذُخْراً وَشَرَفاً وَکَرامَهً وَمَزِیداً ، اَنْ تُصلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ ، وَاَنْ تُدْخِلَنِی فِی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فِیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ ، وَاَنْ تُخْرِجَنِی مِنْ کُلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلیْهِمْ ، اللّهُمَّ اِنِّی اَسْأَلُکَ خَیْرَ ما سَأَلَکَ بِهِ عِبادُکَ الصّالِحُونَ ، وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُکَ المُخْلَصُونَ ».

"بارالها! به حق این روزی كه آن را برای مسلمانان عید و برای محمد(ص) ذخیره و شرافت و كرامت و فضیلت قرار دادی از تو می خواهم كه بر محمد و آل محمد درود بفرستی و مرا در هر خیری وارد كنی كه محمد و آل محمد را در آن وارد كردی و از هر سوء و بدی خارج سازی كه محمد و آل محمد را خارج ساختی، درود و صلوات تو بر او و آنها، خداوندا، از تو می طلبم آنچه بندگان شایسته ات از تو خواستند و به تو پناه می برم از آنچه بندگان خالصت به تو پناه بردند."

ترک موقت نان و آب در ایام روزه، یادآور کمال و ارتقاء خداگونه انسانی است.رشد و کمالی که مستلزم نفی آثار و مشترکات حیوانی در وجود او می‌باشد.در ضمن روزه، این نکته برملا می‌شود که خوردن و نوشیدن و امثال آن، اگر نتواند در مسیر قرب الهی و خودسازی بشری باشد، ارزشمند نخواهد بود.در مسیر گذار به نوعی هستی متعالی،روزه شاهد و مثالیست از آنچه انسان به جانب آن در حرکت است؛ یعنی نوعی آمادگی و تطبیق از پیش برای حصول آمادگی هرچه بیشتر و سریع‌تر در نیل به چنان سرنوشت شکوهمندی.امتناع از خوردن و نوشیدن و امثالهم، به هیچ وجه قدمی بر ضد سلامت و دوام عمر انسانی نبوده و به عکس، گویای سلامت بسیار عمیق‌تر و خلود و تکامل وجودی اوست.سلامت حیات ناب انسانی و استمرار متعالی هستی خداگونه بشری.

چنانکه قرآن نیز توضیح می‌دهد،هدف از روزه گرفتن در نهایت چیزی جز رشد و تکامل تقوا نمی‌باشد.براین اساس است که اسلام در پایان ماه رمضان یک روز را عید اعلام می‌کند؛ آن هم عید سعید فطر.یعنی روز بازگشت انسان به اصل و فطرت انسانی‌اش.همان فطرتی که با ذات و فطرت هستی منطبق است:«فطره الله اللتی فطر الناس علیها».به علت عظمت چنین روزی است که در مراسم ویژه‌اش، برگزاری نماز ضرورت می‌یابد.روز عید و به طور خاص عید فطر، نه به مثابه روزی که در آن به انجام مراسم و مناسکی خاص بسنده شود و یا اینکه جشن و سروری برگزار گردد، بلکه در چنین روزی در حقیقت بار دیگر انسان مسئولیت‌هایش را یادآور شده، در جریان مسائل روز قرار می‌گیرد و با عزمی جزم و همگام با سایرین در جهت تصحیح مسیر و انطباق هرچه کامل‌تر آن با راه یگانه‌ساز تکامل، حرکت می‌کند.

بدون تردید تک‌تک مسلمانان با فرا رسیدن عید سعید فطر نوعی شادی و لذت درونی در خود احساس می‌کنند، اما استقبال مسلمانان از روز عید فطر به صورت یکنواخت و یک‌گونه نیست.زیرا هرکس نسبت به معرفت و ایمان خود به این عید بزرگ و با عظمت نگریسته و از آن بهره می‌برد.زمینه‌ها،ذهنیت‌ها،مراتب ایمان و عوامل دیگری در نگرش و انگیزه مسلمانان دخالت دارد.بزرگداشت شعائر الهی یکی دیگر از ویژگی‌های عید سعید فطر است.شعار تکبیر و تحمید و تقدیس، از جمله اعمالی است که به روز عید جلوه‌ای خاص می‌بخشد.در این باب لازم به ذکر است که یک مسلمان باید از راه‌های مختلف، ندای حیات‌بخش توحید را به گوش جهانیان برساند و یکی از این راه‌ها، بیان شعارهای مذهبی است ( اشاره به شعارهای الله اکبر و لااله الا الله که در روز عید فطر، با صدایی رسا از مساجد پخش می‌گردد). مسلمانان در این روز در اثر یک ماه ضیافت و مهمانی خداوند،به صفای باطن دست یافته و در حقیقت شخصیت واقعی خود را بازمی یابند.فطرت پاک انسان در طول سال در اثر غبار جهل و نادانی و غفلت، به انواع گناهان و معصیت‌ها مبتلا، از حقیقت خود دور و در نتیجه دچار خودفراموشی و خدافراموشی می‌گردد.اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، انسان مسلمان در پرتو فضای معنوی آن ماه و تلاش‌های خویش به یک زندگی نوین دست می‌یابد که می‌توان آن را بازگشت به خویشتن نامید.در روز عید فطر گویی یک مسلمان از نو متولد می‌شود، چراکه طبق فرمایش حضرت علی(ع)، روزه‌داران در شب عید فطر از تمام آلودگی‌ها و پلیدی‌ها پاک شده‌اند و کمترین پاداش خود را که پاکی و پاکیزگی است، دریافت نموده‌اند.

بنیاد ایران شناسی فرارسیدن عید سعید فطر را به عموم مسلمین جهان و خصوصاً هموطنان عزیزمان تبریک و شادباش می گوید .

کلیه حقوق برای وب سایت بنیاد ایران شناسی محفوظ است. ©١٣٩5

نشانی: تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی،خیابان ایران شناسی،شهرک والفجر

طراحی و اجرا: اداره رایانه و فناوری اطلاعات